Locomotores bimodals

Composada per 3 locomotores, dos d'elles encara en servei, el títol bimodal significa que interiorment tenen motors dièsel i elèctrics i poden treballar amb ambdós.

RhB Gea 2/4 - Gem 2/4

Les trres locomotores d'aquesta sèrie són una reconversió de les Ge2/4 201, 202 y 206, renumerant-les de 211 a 213. D'aquesta manera la locomotora Gea 2/4 211 amb acumul·ladors va ser condicionada per portar un motor dièsel, per la qual cosa se li va canviar la designació ge Gea a Gem 2/4, les altres dues (212 i 213) es van quedar igual per fer maniobres a Chur. A les locomotores 203 i 204 se les van posar motors monofàsics, i amb això els van haver de canviar els números a 221 i 222. Així, llavors va ser la 211 la única peça que va portar dos motors, un elèctric i un dièsel. Originàriament va estar pensada per la línia de l'Arosa, ja que lelectrificació era diferent de la xarxa principal, però ha acavat els seus dies fent maniobres a Chur. La seva pintura va canviar del marró al taronja.

 
 
 

RhB Gem 4/4

Van ser adquirides com a locomotores universals per fer la substitició de les locomotores de vapor l'any 1966. Son semblant estèticament a les locomotores dièsel del Furka-Oberalp (avui dia MGB), però aquestes son dièsel-elèctriques. Van ser construïdes pel consorci format per SLM, BBC i MFO. Del tipus B-B, amb les seves 50 tones arriven a donar 709 kW (anteriorment 485 abans de la seva conversió). Actualment tenen un motor elèctric que desprès de la conversió dona una potència de 1418 lW (abans 926 kW). La seva velocitat màxima és de 65 km/h i s'utilitzen principalment a la línia del Bernina, operatives en Pontresina i Poschiavo. Les dues locomotores de la sèrie 800 contenen noms propis, però ja no dels llocs dels Grisons.

 
 
 

Gem 2/4 foto de Ricard Ricón en Chur 1991, Gem 4/4 foto de Wikipedia, clicant sobre la foto surt la pàgina original.

Mapa: