Bernina Express: Dels glaciars a les palmeres
El Bernina Express, o BEX (abreviat), és una connexió internacional dels Ferrocarrils rètics (RhB) que connecta Chur, al centre del cantó de Grisones amb Tirano, que es troba a la província italiana de Sondrio. Juntament amb el Glacier Express és un dels trens turístics dels ferrocarrils rètics.
Originalment el Bernina Express era un tren exprés, abans que en desembre de 2012 es definís amb categoria pròpia per l'horari oficial dels ferrocarrils suïssos. Des del desembre de 2019 funciona a més com a tren panoràmic (PE), que inclou també al Glacier Express i el Panorama Express del Sant Gotard.
Història
El tren es va posar en servei l'any 1973 com a tren independent desprès de comprovar la seva acceptació amb l'adició d'un vagó de tren, en Coira (Chur) amb destinació Tirano, a diversos trens a partir de l'any 1969. Als primers anys va ser necessari fer el canvi de locomotora a Samedan/Pontresina degut a la diferència entre la tensió de la xarxa principal dels ferrocarrils rètics i la línia del Bernina. Per portar els trens des de Samedan a Pontresina, en un primer moment es van fer càrrec les locomotores bi-modals Gem 4/4, que en part del recorregut ho feien amb tracció dièsel i la resta amb tracció elèctrica. Hi havia unproblema amb aquestes locomotores, havien de parar-se per poder commutar entre el sistema elèctric i dièsel, per la qual cosa la locomotora havia de funcionar fins la estació de Surovas.
Des del 1975 el Bernina Express també devia circular més al sud de Pontresina com a tren express i fer el canvi a dièsel a Bernina Diavolezza. En reconstruir l'estació de Pontresina l'any 1981, la via 3 es va equipar amb tracció commutable, de sort que per aquell motiu es va deixar d'utilitzar la tracció bi-modal per fer el canvi de locomotora a partir de 1982, no sent necessària la utilització de locomotores de doble tracció.
En 1985, amb l'augment de la demanda es van posar en marxa un altre parell de trens amb el nom de Bernima Express entre Coira i Tirano, que durant l'hivern es corresponia amb l'expres St. Moritz-Tirano.
El servei es va completar l'any 1985 amb una connexió directa entre Landquart per Davos (línia del Prättigau) fins Tirano, que en un principi es va anomenar Heidiland-Bernina, i des de 1999 fins el 2005 es va anomenar Express de Heidi. A partir de 2006 se li va anomenar també express del Bernina.
En 2007 es va introduir en Trenino rosso de Tirano a St. Moritz que sortia de Tirano per permetre un dia d'excursió als passatgers que provenien del onrd d'Itàlia, i com no, a aquest parell de trens des del 2008 sel's coneix com Bernina Express.
En Tirano el viatge pot continuar cap a Sondrio, Lecco i Milà, amb trens de Trenord i amb un bus directe cap a Lugano.
Itinerari
Des de Chur, a 585 metres sobre el nivell del mar, el tren continua per la línia principal dels ferrocarrils rètics fins a Thusis. En aquella estació agafa la línia de l'Albula fins Filisur (connexió amb la línia del Prättigau) i Bergün, arribant a la seva altura màxima de línia a dins del túnel de l'Albula de 5865 metres de llargària, a 1820 metres sobre el nivell del mar.
Des de la boca sud del túnel la línia baixa per la vall Bever fins l'alta Engadina. En Bever la línia de l'Albula s'ajunta amb la de la baixa Engadina a uns 1708 metres sobre el nivell del mar. el tren segueix amb destí cap a St. Moritz per la vall del riu Inn, un dels principals afluents del Danuvi.
En la propera estació, Samedan el tren toma amb destinació al sud per un dels costats del triangle format amb St. Moritz per arribar a Pontresina, una espectacular estació hivernal, que es troba a 1805 metres sobre el nivell del mar.
A partir de Pontresina comença el seu viatge per la línia del Bernina, en sentit ascendent fins el pas del Bernina, pel glaciar Morteratsch, per pujar a 2253 metres sobre el nivell del mar en Ospizio Bernina, per sobre del famós llac Blanc, i per sota dell Pic Palü (3905 metres) i el seu glaciar.
Des d'Ospizio Bernina el tren serpenteja pels vertents del Puschlav o vall de Poschiavo per baixar a 1693 metres sobfre el nivell del mar a Cavaglia i 1014 a Poschiavo. En Brusio, a uns 780 metres sobre el nivell del mar es troba l'obra cabdal de la línia del Bernina, el famós viaducte helicoïdal de Brusio. En Campocologno es troba la frontera entre Suissa i Itàlia, i en diversos pobles encarats al sud, el tren passa pel mig dels carrers fins arribar a l'estació de Tirano a tan sols 430 metres sobre el nivell del mar.
En Tirano es pot prendre un bus panoràmic per emportar-nos fins Lugano, lloc o es pot prendre el tren panoràmic del Gotardo.
Les valls de l'Albula i Bernina esta`n declarades Patrimoni Mundial de Humanitat per la UNESCO. Per això, tant el Glacier Express com el Bernina Express portes trens panoràmics per assegurar-se fruir el mes possible del paissatge.
Videos
Bernina Express (HD)
Video de leeseisenbahnen que narra el viatge entre Chur i Tirano, realitzat el 4 de setembre de 2011.
Viatge en cabina des de Tirano a St. Moritz
Video de RNDe 560: La forma més espectacular de creuar els Alps. El video dura 2 hores i quart.
Albula i Bernina: Patrimoni de la humanitat
Video de Eisenbahn Romantik en alemany que parla dels espectaculars trajectes que van ser inclosos juntament com a patrimori verd per la Unesco.
100 anys del ferrocarril del Bernina
El 16 de setembre de 2010 es van cumplir els 100 anys de la línia del Bernina. Els ferrocarrils rètics van fer una parada espectacular al viaducte de Brusio.